Facebook link

Zielone Perły Trzebini

Zespół pałacowo-parkowy w Młoszowej
Trzebinia Region turystyczny: Jura Krakowsko- Częstochowska
Pomarańczowy pieszy szlak turystyczny (ok. 15 km) rozpoczyna się przy Zespole Pałacowo - Parkowym w Młoszowej i wiedzie poprzez Górę Bartoskę, rezerwat przyrody Ostra Góra, wzgórze Bialny Dół w Psarach oraz skały zwane Martwicą Karniowicką do unikalnego w skali Europy kurhanu w Karniowicach.
Pałac w Młoszowej i otaczający go park z pomnikami przyrody to znakomity obiekt do poznawania bogactwa przyrody Trzebini. Szlak prowadzi dalej ulicą Florkiewicza, po czym skręca w prawo za mostkiem w uliczkę Góra Bartoska i prowadzi na Górę Bartoskę, osiągającą wysokość 405 m n.p.m, porośniętą interesującą pod względem przyrodniczym mieszaniną różnych gatunków drzew i roślin. Szlak zawraca do ulicy Florkiewicza, a następnie skręca w prawo na ulicę Karniowicką. Wraz z ostatnimi zabudowaniami Wzgórza kończy się asfalt, a szlak przechodzi w dobrze utrzymaną drogę gruntową. Na rozwidleniu drogi należy skręcić w prawo do rezerwatu przyrody Ostra Góra, utworzonego w celu ochrony buczyny karpackiej. Szlak prowadzi na wschód drogą na skraju rezerwatu, po czym wychodzi na ulicę Ostra Góra w Psarach. Za przystankiem PKS - Ostra Góra skręca w lewo na ścieżkę biegnącą na wzgórze Bialny Dół w Psarach, skąd niegdyś pozyskiwano wapień. Trasa okrąża wzgórze i wiedzie dalej do ulicy Wiśniowej w Psarach, po czym schodzi w kierunku południowym ulicami Jana Pawła II w Psarach i Władysława Łokietka w Karniowicach. Szlak skręca w Karniowicach w lewo na ulicę Głogową i prowadzi do ścieżek, którymi można dojść na Wyżynkę Karniowicką. Znajdują się tu odkrywki skały zwanej Martwicą Karniowicką, stanowiące unikat w skali geologicznej. Z Wyżynki Karniowickiej szlak wraca ulicą Głogową do ulicy W. Łokietka, po czym skręca w lewo w ulicę Spacerową i prowadzi do nowoczesnego cmentarza w Karniowicach, zbudowanego w oryginalnej formie kurhanu. Dalsza droga prowadzi w kierunku zachodnim ulicą Spacerową, po czym dochodzi do ulicy Spacery i wychodzi na ulicę Florkiewicza powyżej Zespołu Parkowo - Pałacowego w Młoszowej.
Zespół Pałacowo - Parkowy w Młoszowej - Góra Bartoska - rezerwat przyrody Ostra Góra - wzgórze Bialny Dół w Psarach - Martwica Karniowicka - kurhan w Karniowicach